Yhdistystoimintaa

Paketti on avattu ja peli voi pian alkaa.

PYHÄJÄRVIPELI

Uusi Pyhäjärvipeli julkaistiin ystävänpäivänä ke 14.2 2018, olethan kuulolla ja pääset poimimaan jäsenetusi tämän vuoden tilaisuuksistamme.

Katso tästä sivun loppuun kerätyt useimmin kysytyt kysymykset peliin liittyen.

Vain yhdistyksen jäsenet sekä koulut ja yhteistyökumppanimme voivat saada pelin omakseen, sillä kaupallisesti tätä EU-rahoituksella tuotettua lautapeliä ei saa hyödyntää. Tarkoituksena onkin jakaa Pyhäjärvitietoutta näin hauskalla tavalla kaikille Pyhäjärvestä ja järvien suojelusta kiinnostuneille.

Pelissä toimitaan yhdessä tutkijaryhmänä, joka tutkimusaluksella eli pelaajien yhteisellä pelinappulalla, liikkuu ympäri järveä etsien ravinnekuormituksen syitä sekä keinoja pitää järvi puhtaana.

Kukin vuorollaan siirtää tutkimusalusta ruudun kerrallaan ja ottaa pelikiekon, joka määrää millaisen kortin pelaaja saa nostaa. Tietokorteista kerätään Pyhäjärvellä näkyviä tähtikuvioita voittopisteiksi. Hauskimpia ovat lajikorttien eläimet, joita tunnistamalla kerätty kalansaalis antaa myöskin mahdollisuuden voittaa pelin. Kulkupelikorteilla saattaa päästä liikkumaan useampiakin ruutuja yhdellä kertaa. Sääkortit kuitenkin vaikuttavat kulkupelien käyttöön.

Näin tutkimusalus liikkuu pelilaudalla, kunnes jokin pelaajista saa kerättyä riittävän määrän voittopisteitä. Sen jälkeen yhteistä pelinappulaa aletaan siirtää kohti maalia. Voittaa voi joko se, jolla on suurin määrä voittopisteitä tai se, joka on onnistunut tunnistamaan eniten kalakortteja, eli kalastamaan suurimman saaliin.

Yhteistyössä Pyhäjärven luonnon sekä virkistyskäytön parhaaksi!

Pyhäjärven Järvipelastajat   ~ Osaathan hälytysohjeet! ~

Pyhäjärvi-Instituutin yhtenä pitkäjänteisenä kärkihankkeena on Pyhäjärven suojeluohjelma.

_________________________________________________________________________

Pyhäjärven mittauslautta

Olemme tukeneet mittauslautan kunnostustoimia, jotta tiedot saadaan yhä kaikkien ulottuville. Lautta mittaa mm. pintaveden lämpötilaa sekä sinilevätilannetta.

Myös Yläneenjoen mittausaseman tietoja on ainakin toistaiseksi julkisesti luettavissa internetin kautta.

_________________________________________________________________________

Pyhäjärvipeli - FAQ
Usein kysyttyjä kysymyksiä

Mitä ovat hankajalkaisen kuvat pelilaudalla?

Hankajalkainen on vesikirppujen ohella tärkeitä järveä puhtaana pitäviä supersankareita. Vuonna 2017 tutkija totesivat, että hankajalkaiset ovat ehkä jopa vesikirppuja tärkeämpiä järven kannalta. Hankajalkaisten määrä järvessä, ja siis tässä tapauksessa pelilaudalla, kuvaa järven tilaa. Pelissä tietokorteista löytyvät saastekortit tai niiden parit asetetaan peittämään hankajalkaisia.

Mitä tapahtuu jos ei tunnista kalaa?

Jos lajikorttien pakassa päällimmäisenä on kala, jota et tunnista, se laitetaan pois pelilaatikkoon ja pelikiekko palautetaan toisten joukkoon. Silloin kun tunnistat kalan, saat ottaa sen pöydälle eteesi kalansaaliiksesi ja pelikiekko laitetaan pelilaudalle tutkimusaluksenne viereen kolmen ruudun risteyskohtaan sen merkiksi, että olet laskenut siihen verkot.

Mitä linnuilla tekee?

Jos lajikorttien pakassa päällimmäisenä on lintu ja nostat pelikiekon josta valitset kalan, tulee sinun tunnistaa lintu. Jos onnistut saat nostaa tietokortin eli saat mahdollisuuden kerätä lisää voittopisteitä. Mikäli et tunnista lintua se vie sinulta kaksi kalaa mukanaan pois pelilaatikkoon.

Mitä ovat kysymys-vastausparit?

Tietokorteissa on sekä kysymyksiä että vastauksia. Tarkoitus on löytää yhteensopiva kysymys-vastauspari. Aina kun saat nostaa tietokortin, luet sen ääneen kaikille pelaajille ja sitten pohditte yhdessä löytyykö aiemmin nostetuista tietokorteista sopiva pari kyseiselle kortille. Jos pelaajat uskovat parin löytyneen verrataan korttien takana olevia tähtikuvioita ja edetään peliohjeiden mukaisesti.

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

Säkylän Pyhäjärven suojelutoimintaa tukevat alueen kuntien ja erilaisten yhdistysten lisäksi mm. seuraavat yritykset.