Yhdistystoimintaa

Jäsenkirje yhdistyksen jäsenille

Yläneellä elokuussa 2016

Hyvät Pyhäjärven suojeluyhdistyksen jäsenet

Pyhäjärveä koskeva uusi tutkimushanke ”Tutkimuksella ja tiedolla ilmastonmuutoksen vesistömuutoksia vastaan” on käynnistymässä tänä kesänä Pyhäjärvi-instituutin tutkijoiden voimin. Hankkeen rahoituspäätöksen he ovat saaneet kesäkuussa ja monivuotinen projekti käynnistyy toden teolla elokuussa kesälomien päätyttyä. Projektin uutiskirjeitä on luvassa noin kahden kuukauden välein. Niistä löytyy tietoa muun muassa sinilevistä, ravinnekuormituksesta ja vieraslajeista, kuten vesirutosta taikka jättipalsamista. Jos olet kiinnostunut kuulemaan sinilevän ja vesiruton hyötykäytöstä, niin pysy kuulolla ja seuraa instituutin www-sivuja.

Edelliskesänä kirkas vesi ja hyvä näkösyvyys herättivät huomiota. Instituutin tutkijat nostivat silloin uudeksi järven puhdistajasankariksi Eudiaptomus-hankajalkaisen, joka vesikirppujen ohella syö levää ja kirkastaa siten järvivettä. Jos hoitokalastusta ei rahoitettaisi tai esimerkiksi kovin jäättömät talvet sitä vakavasti estäisivät,  kalat söisivät eläinplanktoniemme sankarit vähiin ja levät pääsisivät runsastumaan.  Tuosta planktonsankarista on tulossa nyt myös uuden Pyhäjärvi-pelin sankarihahmo. Viime kesän juhlakiertueella syntyi idea Pyhäjärvi-pelin tekemisestä päivittämällä vanha kymmenen vuoden takainen lautapeli uudeksi ja jatkamalla siitä myös nettipeliversio SataEdun taitajien voimin. EU-leader hankerahaa on jo haettu ja myös saatu, joten tulevan vuoden keskeisimpiin aherruksen kohteisiin kuuluu yhteistyö tutkijoiden, pelialan opettajien ja opiskelijoiden sekä suomalaisen TACTIC Games Oy:n pelitehtaan kanssa.

Kesäkuussa ensimmäiset sinilevähavainnot tulivat Köyliönjärveltä, sitten merialueilta ja kuun lopulla myös Pyhäjärvellä, onneksi heinäkuussa leväongelmaa ei juurikaan ole enää ollut.  Viime marraskuu osoitti Pyhäjärvenkin voivan yllättää taas kaikki, sillä paksu, laaja ja pitkäkestoinen leväkukinto peitti koko järven. Tutkijat selvittivät, ettei kyseessä ollut mikään myrkyllinen sinilevälaji, vaan Aphanizomenon-sinilevä, joka kykenee liittymään solumöykyiksi, jotka ovat liian suuria eläinplanktonin syötäväksi. Sinilevän myrkyllisyyden selvittämiseen menee nykykonstein viikon parinkin verran aikaa. Asiaan on jo kehitetty ratkaisu, pieni pankkikortin kokoinen apuväline, jonka Turun yliopisto ja VTT ovat yhteistyössä kehittäneet. Sinilevätesteri on jo valmis tuote, jolle nyt etsitään valmistajaa. Ehkä jo ensi kesänä jokainen meistä voi itse testata omassa rannassa, vain 15 minuutissa, onko vedessä myrkyllistä levää vai ei. Sillä välin täytyy silmämääräisesti arvioida voiko huoletta uida. Pyhäjärven mittauslautta on valtion säästökuureista huolimatta saatu järvelle ja levä- ja säätiedot näkyvät netissä.

Tämän kesän teemaksi olemme valinneet nuoret. Järjestimme elokuvan ’Järven tarina’ Säkylän yhteiskoulun ja lukion oppilaille tänä keväänä. Syksyllä toteutamme samanlaisen näytännön Yläneen yhtenäiskoulussa. Pyhäjärven suojeluohjelma puolestaan tarjosi elokuvan Eurassa huhtikuussa ja Pöytyän seudun luonnonsuojeluyhdistys alkuvuodesta heti ensi-iltojen jälkeen Kyrössä. Osallistu peliaiheisen teemavuotemme 2016 ’nuoret ja järvi’ järjestämiseen ja kerro meille ideasi siitä, miten nuoriso- ja lapsiryhmiä voisi parhaiten tutustuttaa Satakunnan ja Varsinais-Suomenkin helmeen, Säkylän Pyhäjärveen.

Tapio Haavisto, puheenjohtaja

Pyhäjärven suojeluyhdistys ry

email: mailto:yhdistys@pyhajarvensuojeluyhdisty.fi

Yhteistyössä Pyhäjärven luonnon sekä virkistyskäytön parhaaksi!

Pyhäjärven Järvipelastajat   ~ Osaathan hälytysohjeet! ~

Pyhäjärvi-Instituutin yhtenä pitkäjänteisenä kärkihankkeena on Pyhäjärven suojeluohjelma.

_________________________________________________________________________

Pyhäjärven mittauslautta

Olemme tukeneet mittauslautan kunnostustoimia, jotta tiedot saadaan yhä kaikkien ulottuville. Lautta mittaa mm. pintaveden lämpötilaa sekä sinilevätilannetta.

Myös Yläneenjoen mittausaseman tietoja on ainakin toistaiseksi julkisesti luettavissa internetin kautta.

_________________________________________________________________________

Säkylän Pyhäjärven suojelutoimintaa tukevat alueen kuntien ja erilaisten yhdistysten lisäksi mm. seuraavat yritykset.